Yoga nidra vermindert angst en vergroot het zelfvertrouwen

Het is voorjaar 2020 en volop lente. De natuur is op haar mooist. Alleen zitten wij noodgedwongen thuis. Behalve het corona virus waait het angstvirus rond. We worden op onszelf teruggeworpen en gedwongen onze leefstijl te herzien. Het is een tijd van naar binnen keren.

Heb je het programma ‘Tegenlicht’ gezien afgelopen zondag ? Zo niet, dan kan ik je van harte aanbevelen om deze terug te kijken (zo. 5 april 22.15 uur, NPO 2). Het laat zien dat deze crisis ook volop nieuwe kansen biedt !

Nu is het tijd voor meditatie en ontspanning

Savasana of lange ontspanning.

Aandachtspunten voor het beoefenen van Yoga Nidra:

* zorg voor een rustige plek waar je ongestoord op je rug kunt liggen in savasana (zie foto). Hang eventueel een briefje ‘niet storen’ op de deur.

* probeer het proces niet op intellectueel niveau te begrijpen; volg maar gewoon de instructies

* ontspan je maar ga niet slapen

* concentreer je niet maar ben je bewust

* ga niet in op wat gezegd wordt maar blijf getuige

* lig zoveel mogelijk stil

* open je ogen pas weer als je zit

Positieve effecten van Yoga Nidra:

* ontspant het fysiologische en psychische systeem

* laadt lichaam en geest op

* vermindert de behoefte aan slaap

* leidt tot dieper besef van de geest

* geeft vreugde, welbehagen, een gevoel van ‘heel’ zijn

* vermindert fysiologische blokkades zoals angsten en fobieën

* vergroot het zelfvertrouwen

* stimuleert en vergroot het leerproces

* maakt sluimerende intelligentie wakker

Hier is een geluidsbestand met een Yoga Nidra zodat je dit thuis kunt oefenen.

Yoga nidra van The JOY of YOGA

Graag hoor ik hoe je deze oefening hebt ervaren. Deel het hieronder.

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk The JOY of YOGA

Share Button

Geef commentaar

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>