Creëer ruimte voor jezelf

Door de stress van het leven van alledag heb je dikwijls een gehaast, opgejaagd gevoel. Je rent van het één naar het ander. Mogelijk combineer je de zorg voor kinderen en partner met een drukke baan. Herkenbaar? Om nog meer spanningsklachten te voorkomen en een op de loer liggende ‘burn-out’ geen kans te geven, raad ik je aan om NU ruimte voor jezelf te creëren.

Is er in jouw huis een plek waar je dagelijks ongestoord wat oefeningen kunt doen? Misschien zijn de kinderen het huis uit, wordt een zolderkamer niet meer gebruikt of is in één of andere ruimte nog een plekje te vinden. Het mooiste is als je één kamer -hoeft niet groot te zijn- als yogakamer kunt inrichten. Een yogaruimte dient neutraal te zijn. Saus de wanden in een kleur die je mooi vindt en die je rust geeft. Of vraag iemands hulp hierbij. Op de vloer kun je vloerbedekking (laten) leggen. Een kurkvloer is ook heel mooi en geschikt voor yoga. Zorg voor voldoende daglicht en prettige verlichting.

Yogamat

Dan is het tijd voor de aanschaf van een goede yogamat. Deze heb je in allerlei soorten en maten en prijsklassen. De zwartrubberen matten van een centimeter dikte zijn erg geschikt. De ruwe kant voorkomt uitglijden als je bijvoorbeeld de hondhouding doet. Wil je comfort? Dan kun je de aanschaf van een lamswollen mat overwegen.

Chackra’s

Behalve een yogamat heb je een dekentje nodig voor de lange ontspanning. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijke materialen. Die voelen het prettigst aan. Synthetische stoffen, zoals fleece (dat is gemaakt van petflessen!) zouden de chakra’s afsluiten. Chakra is een term uit de traditionele Indiase geneeskunde voor plaatsen in het veronderstelde etherisch dubbel of energielichaam van de mens die binnen die traditie van belang worden geacht voor hun levenskracht. Chakra betekent cirkel of wiel. Een wollen deken die je speciaal voor de yoga reserveert, verdient de voorkeur. Ook een knierol is prettig voor de lange ontspanning. Die zorgt ervoor dat het bekken iets kantelt waardoor de onderrug minder hol getrokken wordt.

Stilte

Zorg dat je yogaruimte leeg en rustig blijft. Wel zou je nog een altaartje kunnen maken met een boeddhabeeld erop of bijvoorbeeld een aantal stenen die je mooi vindt. Ook kun je een oliebrander voor etherische oliën neerzetten en geuren kopen die jij lekker vindt. Kies je voor wierook, neem dan de Japanse. Die is niet zo sterk en slaat niet op de luchtwegen. Ik raad je aan voorlopig geen muziek te gebruiken. Je komt al de hele dag in aanraking met allerlei prikkels. In stilte word je niet afgeleid en kun je helemaal bij jezelf komen.

Onbevangen

Kies een moment van de dag waarop jij ongestoord jouw oefeningen kunt doen. Sta voor dag en dauw op of doe het ‘s avonds als de kinderen op bed liggen. Hebben jouw huisgenoten toch de neiging om binnen te lopen in jouw ruimte, maak ze dan duidelijk dat dit verboden terrein is. Desnoods hang je een bordje met ‘niet storen’ op de deur. Zet het antwoordapparaat aan en je mobiele telefoon uit. Als je dagelijks wat oefeningen doet -ook al is het maar een kwartiertje- zul je je beter voelen.

Yogales

Het oefenen thuis kan de wekelijkse les niet vervangen. Er gaat niets boven een yogales doen waarbij je onbevangen en onderzoekend de aanwijzingen van de docent opvolgt. Beleef elke les alsof je voor het eerst aan yoga doet. Neem jouw yogamat, knierol en dekentje mee naar de les. Daar zijn weliswaar ook spullen aanwezig maar het is wel zo vertrouwd en hygiënisch je eigen spullen te gebruiken. Mocht je nog tips nodig hebben voor het inrichten van jouw yogaruimte en/of aanschaf van een yogamat, neem gerust contact met me op. Ik help je met plezier. Wat doe jij of heb je gedaan om ruimte voor jezelf te creëren? Ik hoor het graag in het commentaarveld hieronder.

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk the JOY of YOGA

 

 

 

Share Button

Geef commentaar

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>