Hoe herstel je van een burn-out?

In deze hectische tijd met veel sociale druk, lijden mensen aan stress- en burn-outklachten. Een deel daarvan ontwikkelt een heuse burn-out en komt thuis te zitten. In mijn yogapraktijk zie ik regelmatig mensen met stressklachten. Vaak is het de aanleiding om aan yoga te gaan doen.

Zoals onlangs een jonge vrouw die opeens met een burn-out thuis komt te zitten. Moe en opgebrand meldt ze zich vorig jaar bij me voor een proefles yoga in conferentiecentrum Samaya in Werkhoven. Ik schrik van haar werklast en de spagaat waarin ze zit. Ze heeft een drukke baan in het westen van het land en is onlangs voor het eerst moeder geworden. Een maand later valt ze uit. Ze komt bij de huisarts terecht en krijgt de diagnose ‘burn-out’. Onderstaande video op YouTube illustreert goed hoe je in een burn-out terecht kunt komen.

Tijd voor mezelf

Tijdens haar herstel vertelt de cursiste wat yoga voor haar doet. “Mijn nek en schouders zaten helemaal vast en ik had een dood gevoel in mijn hand. Ik moest iets doen om mijn hoofd stil te krijgen. En om weer te leren ontspannen. Ik heb onder andere geleerd tijd voor mezelf te nemen. Yoga is dan ook mijn moment in de week.”

Leren voelen

Tijdens een yogales leer je weer te ‘voelen’. En word je je bewust van waar je grenzen liggen. Je leert het verschil tussen aanspannen en ontspannen. Dit werkt door in het dagelijks leven omdat je je meer bewust wordt van waar en wanneer je in je lichaam spanningen vastzet. Zodat je dat vervolgens kunt loslaten. Ook leer je bewuster en lager te ademen waardoor je je beter kunt ontspannen. In een eerder blog kun je meer lezen over buik ademen. In de lessen en in mijn blog deel ik oefeningen waarmee je thuis de dag ontspannen kunt starten. Denk aan de Zonnegroet of aan de Tibetaanse oefeningen.

Ontspanningsoefeningen

Ik heb deze moeder gevraagd bij welke oefeningen zij het meeste baat heeft.

•           Buikademhaling, ook een super oefening als je niet kunt slapen of als je overdag merkt dat je spanningen hebt.

•           Kijken in de kommetjes van je handen.

•           Torsies. Alle spieren weer even op spanning om daarna te ontspannen.

•           Zwaaiende torsie.

Ook de lange ontspanning of savasana kan helpen om alle spieren los te laten. Het liggen over de yogaboog na een dag op kantoor is voor velen een verademing. Wil je de boog uitproberen, maak dan een afspraak.

Preventie

Iedereen ontspant op zijn eigen manier: hardlopen, fietsen, tuinieren. Yoga mag in dit rijtje niet ontbreken. Na bijna vijftien jaar lesgeven, ben ik overtuigd van de positieve invloed van yoga op het hanteren en verminderen van stressklachten. Zie het als een stuk zelfzorg. Je voorkomt en vermindert gezondheidsproblemen.

Welke tips heb jij om stress te verminderen? Deel het hieronder.

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk the JOY of YOGA 

Share Button

2 Responses to “Hoe herstel je van een burn-out?”

  1. Noor Palazzi

    Chandra bhedana pranayama: inademen door het linker neusgat, adem een moment bewaren (retentie), dan uitademen door het rechter neusgat. Direct weer door gaan: in links- retentie- uit rechts. Geeft rust, verstilling, inkeer.

    Beantwoorden

Leave a Reply to Judith

Klik hier om je antwoord te annuleren.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>