Gezond en fit dankzij vijf oefeningen

Een gepensioneerde kolonel baalt van zijn steeds ouder en strammer wordende lichaam. Tijdens een van zijn reizen had hij gehoord over een groep Lama’s of Tibetaanse monniken die een ‘Fontein der jeugd’ kennen. Hij wil er het fijne van weten. En reist af naar Tibet. Daar verbaast hij zich erover hoe jong en vitaal de Lama’s eruit zien. Hij besluit mee te doen met hun dagelijkse routine. Na terugkomst uit het klooster voelt hij zich twintig jaar jonger.

In zijn boek ‘Fontein der jeugd. Vijf oude Tibetaanse oefeningen om jong, gezond en vitaal te blijven’ beschrijft Peter Kelder deze vijf oefeningen of riten. En hoe die naar het Westen zijn gebracht. Wil jij ook verlost worden van allerlei ouderdomskwalen? Maak dagelijks wat tijd vrij.

Hoe werkt het?

De vijf oefeningen zetten de zeven energiecentra of chakra’s in beweging. Chakra’s kun je zien als ronddraaiende energiekolken in het lichaam die ervoor zorgen dat de zeven hormoonklieren optimaal functioneren. Het lichaam wordt gestimuleerd zijn zelfgenezende werk te doen. Het verouderingsproces wordt vertraagd.

Hoe doe je ze?

Je doet de oefeningen op een tijdstip dat jou uitkomt. ’s ochtends of ’s avonds na je werk. De eerste week doe je alle vijf de oefeningen elk drie keer. De tweede week kun je er twee herhalingen bij doen en ze vijf keer doen. De week erop zeven keer, enzovoort. Na tien weken zit je dan aan 21 keer. Dan ben je ongeveer twintig minuten bezig. In deze video zie je een demonstratie.

Discipline

Wat als je je een keer niet lekker voelt? Doe ze die dag dan minder vaak. Ook al doe je ze één keer op een dag. Dan nog wordt het lichaam gestimuleerd zijn zelfherstellende werk te doen. Ben je er een keer niet aan toegekomen? Wanhoop niet. Begin gewoon weer opnieuw. Geef jezelf de tijd om een nieuwe routine aan te leren. Routine wordt discipline. Discipline wordt een gewoonte. Net als iedere ochtend je tanden poetsen.

Ervaringen

Iemand zei laatst het vooral te merken wanneer ze de riten niet doet. Dan zit ze minder lekker in haar vel. Een ander zegt dat ze zowel fysiek als mentaal sterker is geworden. En daardoor makkelijker met dingen omgaat.

Mijn vader heeft sinds zijn pensionering de riten iedere ochtend gedaan. Nu is hij 85 jaar. Hij dankt deze mooie leeftijd mede aan het feit dat hij dagelijks heeft geoefend.

Wat zijn jouw ervaringen met deze vijf riten? Ik hoor het graag! Deel het hieronder.

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk the JOY of YOGA

Share Button

4 Responses to “Gezond en fit dankzij vijf oefeningen”

  1. Doe de oefeningen nu al enkele weken elke ochtend. Sinds kort ben ik helemaal van mijn onderrugklachten af, dus die afspraak met de
    rugtherapeut hoef ik niet meer te maken. Vanmorgen n keertje overgeslagen maar ik miste de energieprikkel en kwam wat langzaam in actie. Ik ga er zeker mee door! Bedankt! x

    Beantwoorden
    • Judith

      Dank voor je reactie Monica! Gaaf en inspirerend om van elkaar te horen wat de oefeningen doen. Geweldig wat we zelf kunnen doen voor onze gezondheid en welzijn.

      Beantwoorden

Leave a Reply to Monica

Klik hier om je antwoord te annuleren.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>