Creëer thuis yogaruimte voor jezelf

Het thuis volgen van online yogalessen is een enorme stimulans voor je eigen yogabeoefening. Maar wat heb je nodig ?  Hoe maak je een eigen plek ? In dit blog geef ik je hier tips over.

Is er in jouw huis een plek waar je dagelijks ongestoord oefeningen kunt doen ? Om de dag mee te beginnen ? Of af te sluiten ? Het mooiste is als je één kamer – hoeft niet groot te zijn – als ‘yogakamer’ kunt inrichten. Ook als je met meer huisgenoten bent, kun je kijken of er een (zolder)kamer of plekje vrij is. Soms kun je met een net even andere inrichting een plaatsje maken voor je yoga mat. Met lekker weer kun je misschien in de tuin terecht.

Neutraal

Een yogaruimte dient neutraal te zijn. Je kunt de wanden in een kleur sauzen die je mooi vindt en die je rust geeft. Op de vloer is vloerbedekking prettig maar een kurkvloer is ook geschikt. Zorg voor voldoende daglicht, prettige verlichting en frisse lucht tijdens het oefenen.

Zorg dat je yogaruimte rustig blijft. Als je het leuk vindt zou je een altaartje kunnen maken met spullen erop die voor jou belangrijk en inspirerend zijn. Ook kun je een oliebrander voor etherische oliën neerzetten en geuren kopen die jij lekker vindt. Kies je voor wierook, neem dan de Japanse. Die is niet zo sterk en slaat niet op de luchtwegen. Ik raad je aan voorlopig geen muziek te gebruiken. We worden al de hele dag blootgesteld aan allerlei geluiden en prikkels. In de stilte word je niet afgeleid en kun je helemaal ‘bij jezelf’ komen.

Yogamat

In verband met de maatregelen rondom corona kan het nodig zijn dat je straks je eigen yoga mat meeneemt naar de les. Dit is dus een geschikt moment om een yogamat aan te schaffen. Je hebt matten in allerlei soorten en maten en prijsklassen. Let bij de aanschaf op van welk materiaal de mat gemaakt is. Sommige matten bevatten namelijk giftige stoffen.

De zwarte natuur rubberen matten die je uit mijn praktijk kent, vind ik erg geschikt. De ruwe kant voorkomt uitglijden als je bijvoorbeeld in een spreidstand staat. Wil je meer comfort voor de zittende en liggende oefeningen ? Dan kun je de aanschaf van een lamswollen mat overwegen. Zelf heb ik zo’n mat en op deze mat is het zowel in de winter als ’s zomers een feestje om yoga te doen.

Yogaprops

Behalve een yogamat heb je een dekentje nodig voor de lange ontspanning. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijke materialen. Die voelen het prettigst aan. Synthetische stoffen, zoals fleece (gemaakt van petflessen!) zouden de chakra’s afsluiten. Een wollen deken die je speciaal voor de yoga reserveert, verdient de voorkeur. Ook een knierol is prettig voor de lange ontspanning. Die zorgt ervoor dat het bekken iets kantelt waardoor de onderrug minder hol getrokken wordt. Gebruik je een knierol, dan heb je ook een hoofdkussentje nodig.

Tijdstip van oefenen

Kies een moment van de dag waarop jij ongestoord oefeningen kunt doen. Hebben jouw huisgenoten toch de neiging om binnen te lopen, hang dan een bordje met ‘niet storen’ op de deur. Zet het antwoordapparaat aan en je mobiele telefoon uit. Als je dagelijks oefeningen doet – ook al is het maar een kwartiertje – zul je je gauw beter voelen.

Onbevangen

Uiteraard kan het oefenen thuis de wekelijkse les niet vervangen. Er gaat niets boven een yogales doen waarbij je onbevangen en onderzoekend de aanwijzingen van de docent opvolgt. Beleef elke les alsof je voor het eerst aan yoga doet. Over hoe je de discipline ontwikkelt om te oefenen schreef ik in een eerder blog:

Oefen met geduld, liefde en discipline !

Mocht je nog tips willen voor het inrichten van jouw yogaruimte en / of aanschaf van een matje, neem gerust contact op. Hoe gaat het thuis oefenen jou af ? Waar loop je tegenaan ? Deel het hieronder !

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk The JOY of YOGA

Share Button

Geef commentaar

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>