Oefeningen voor soepele gewrichten

Ben je de 40 gepasseerd, dan neemt het windelement in het lichaam toe.  Te veel wind in het lichaam verhindert het soepel functioneren van de gewrichten. Tijdens het doen van yoga hoor je dan een knakkend geluid in het lichaam. Dit is een teken dat het windelement wordt losgemaakt. Een krakend geluid wijst erop dat het betreffende gewricht te droog is.

Ayurveda is de gezondheidsleer uit India. Het is een veelomvattend systeem van medische voorschriften en praktische handelingen. Volgens de Ayurveda bestaat het lichaam uit dezelfde elementen als waaruit de kosmos bestaat: aarde en water (samen kapha genoemd), vuur (pita), lucht en akasha (samen vayu genaamd). In de yoga zijn voor diverse lichaamsdelen verschillende oefeningen (asana’s) om het teveel aan wind uit het systeem te verdrijven. Zo zijn er oefeningen voor de vingers, polsen, armen, schouders, buik, keel, enzovoort. Deze asana’s komen regelmatig terug in de yogalessen.

Warme oliën

Een andere manier om een overmaat aan windelement uit het lichaam te verwijderen, is  gezonde voeding. Droge en windveroorzakende voedingsmiddelen worden dan verminderd. Wil je weten hoe je jouw voedingspatroon kunt aanpassen, consulteer dan een Ayurvedische arts. Daarnaast is Ayurvedische massage één van de beste methoden om het windelement uit het lichaam te verwijderen. En om ervoor te zorgen dat het lichaam soepel blijft. Het ondergaan van een dergelijke massage is een weldaad voor lichaam en geest. Er worden warme, op jouw persoon afgestemde oliën, over het lichaam gegoten. Wat ook prettig is, is dat men bij deze massagevorm -mits traditioneel uitgevoerd- niet op een massagetafel ligt maar op een matje op de grond. Dat maakt het makkelijker voor het lichaam om zich helemaal over te geven aan de zwaartekracht en aan de ontspanning.

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk the JOY of YOGA

 

Share Button

Geef commentaar

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>