Gezond en vitaal met vijf oefeningen

Een gepensioneerde kolonel baalt ervan dat hij steeds strammer wordt en fysieke klachten krijgt. Tijdens een reis naar Tibet hoort hij over een groep Lama’s of Tibetaanse monniken die een ‘Fontein der jeugd’ kennen. Hij zoekt hen op en verbaast zich erover hoe jong en fit deze monniken zijn. Hij besluit een tijd mee te doen met hun dagelijkse routine. Na terugkomst uit het klooster voelt hij zich twintig jaar jonger.

Dit verhaal wordt beschreven in het boek van Peter Kelder: Fontein der jeugd. Vijf oude Tibetaanse oefeningen om jong, gezond en vitaal te blijven. De auteur beschrijft de vijf oefeningen. En vertelt hoe ze naar het Westen zijn gebracht. Wil jij ook verlost worden van allerlei ouderdomskwalen? Maak dan dagelijks wat tijd vrij om deze relatief eenvoudige bewegingen te doen.

Uitwerking

De oefeningen zetten de zeven energiecentra of chakra’s in beweging. Chakra’s kun je zien als ronddraaiende energiekolken in het lichaam. Die zorgen ervoor dat de zeven hormoonklieren optimaal functioneren. De riten stimuleren het lichaam zijn zelfgenezende werk te doen. Het verouderingsproces vertraagt.

Uitvoering

Je doet de oefeningen op een tijdstip dat jou uitkomt. De eerste week doe je alle vijf de oefeningen elk drie keer per dag. De tweede week kun je er twee herhalingen bij doen, enzovoort. Je kunt naar 21 keer gaan. Dan ben je ongeveer twintig minuten bezig. Belangrijk is dat je goed doorademt. Zorg voor frisse lucht of doe de riten buiten. Zie hier een demonstratie.

Discipline

Wat als je je een keer niet lekker voelt? Doe ze die dag dan minder vaak. Ook al doe je ze één keer op een dag. Dan nog wordt het lichaam gestimuleerd zijn zelfherstellende werk te doen. Ben je er een keer niet aan toegekomen? Wanhoop niet. Begin gewoon weer opnieuw. Geef jezelf de tijd om een nieuwe routine aan te leren. Routine wordt discipline. Discipline wordt een gewoonte. Net als iedere ochtend je tanden poetsen.

Wat zijn jouw ervaringen met de riten? Deel het hieronder.

Judith Bouwhuis van Yogapraktijk the JOY of YOGA

Share Button

2 Responses to “Gezond en vitaal met vijf oefeningen”

Geef commentaar

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>